Jasnowidz odpowiedział na propozycję testu

Inne teksty, Ogłoszenia, Slideshow — Autor: Michal Parzuchowski 17 września 2010 | 20,887 odsłon

13 września 2010 Sopockie Towarzystwo Naukowe złożyło Krzysztofowi Jackowskiemu propozycję zademonstrowania skuteczności jasnowidzenia w obiektywnie skonstruowanym teście (o samej ofercie i spotkaniu na którym została złożona). Poniżej zamieszczamy odpowiedź Pana Krzysztofa Jackowskiego.

Dla przypomnienia treść naszego listu:

Sopot, 13 września 2010

Szanowny Pan
Krzysztof Jackowski
Człuchów

LIST OTWARTY

Sopockiego Towarzystwa Naukowego dotyczący możliwości jasnowidzenia, zapraszający do zademonstrowania jej w prostym i obiektywnym teście

Szanowny Panie,

W związku z Pana licznymi wystąpieniami w mediach, w tym m.in. publicznie ogłoszonym zamiarem pozwania rzecznika Komendy Głównej Policji za uwagi podające w wątpliwość Pana ponadnaturalne zdolności, Sopockie Towarzystwo Naukowe zwraca się do Pana z propozycją obiektywnego testu weryfikującego Pana umiejętność jasnowidzenia. Stoimy na stanowisku, że dopóki możliwość jasnowidzenia nie zostanie potwierdzona obiektywnym testem, angażowanie zasobów w poszukiwania osób w oparciu o współpracę z jasnowidzami nie jest uzasadnione, szczególnie w dobie nowoczesnej medycyny sądowej opierającej się o najnowsze zdobycze nauki. Zastosowanie prostego eksperymentu opartego o rzetelne procedury badawcze będzie najlepszym argumentem za lub przeciw tezom, jakie Pan czy Pana adwersarze reprezentują.

Historia nauki nie zna ani jednego przypadku osoby o zdolności jasnowidzenia, której udałoby się jednoznacznie zademonstrować ją w teście spełniającym rygor metody naukowej. Nie wynika to wcale, jak się często sugeruje, z uprzedzeń i braku otwartości środowisk naukowych. Przeciwnie, obiektywne potwierdzenie istnienia takich umiejętności zrewolucjonizowałoby nasze rozumienie otaczającej nas rzeczywistości i zmusiło do przepisania podręczników fizyki i neurologii. Na przestrzeni minionych 150 lat takich prób przeprowadzono tysiące. Zamiast jednak potwierdzić paranormalną naturę badanych zjawisk, nauczyły nas one wiele o tym, jak łatwo błędy poznawcze, znane dziś w psychologii jako np. efekt potwierdzania czy efekt horoskopowy, sprawiają, że ulegamy złudzeniom. Barwna historia badań nad tym, jak łatwo ulegamy iluzji, jest dokładnie powodem, dla którego podziękowania za pomoc od osób trzecich nie mogą stanowić dowodów paranormalnej natury jasnowidzenia.

Istotą testów opartych o metodę naukową jest właśnie wyjście z założenia naszej omylności i subiektywizmu, i konstruowanie badania w sposób taki, by ani uprzedzenia badacza, ani chęć potwierdzenia czy obalenia badanej hipotezy nie mogły wpłynąć na wynik.

Jak można skonstruować takie badanie umiejętności lokalizacji zaginionych osób? Obiektywny test mógłby polegać na przypadkowym rozmieszczeniu w umówionych z Panem miejscach kilku osób, po czym Pan, w oparciu o potrzebne Panu osobiste przedmioty, powiązałby zdjęcia osób z ich miejscami pobytu. Gałąź nauki, jaką jest statystyka, przewiduje skuteczność odgadnięcia przez Pana ich lokalizacji, jeśli zgadywanie oparte będzie wyłącznie o przypadek. Rezultat istotnie lepszy niż wynikający z czystej szansy byłby argumentem za tym, że udało się Panu skutecznie pozyskać użyteczne informacje. Co ważne, skuteczność zgadywania wcale nie musi być równa 100% – jasnowidz będący w stanie przewidzieć wyniki kolejnych rzutów monetą ze średnią skutecznością 51% (gdzie z czystego przypadku wynikałoby 50%), pod warunkiem odpowiednio długiej serii i poprawnie kontrolowanych warunków eksperymentu, wywołałby natychmiastową naukową sensację.

Pragniemy również zwrócić Pana uwagę, że policyjni detektywi na co dzień posługują się wnioskowaniem i zdrowym rozsądkiem w celu wyznaczenia najbardziej prawdopodobnej lokalizacji ukrytego ciała, a ich skuteczność rośnie wraz z każdą rozwiązaną sprawą. Biorąc pod uwagę Pana zaangażowanie w setki z nich, należy się spodziewać, że pewien procent Pana wskazówek będzie trafiony. Jest to jednak w pierwszej kolejności dowodem rozsądku i doświadczenia, a nie jasnowidzenia.

Mamy nadzieję, że zechce Pan odpowiedzieć pozytywnie na nasze zaproszenie. Ze swojej strony Sopockie Towarzystwo Naukowe zaoferuje Panu ekspertyzę konieczną do przeprowadzenia próby zgodnie z zasadami metody naukowej, w życzliwej i dążącej do obiektywizmu atmosferze. Zwracamy też Pana uwagę na fakt, iż uzyskanie wyniku istotnie lepszego niż wynikałoby z szansy, otworzyłoby Panu drogę do sięgnięcia po ponad 20 nagród za zademonstrowanie zdolności paranormalnych – nagrody, z których część opiewa na kwoty rzędu miliona dolarów, zostały ustanowione przez towarzystwa naukowe na całym świecie. Pomimo tysięcy chętnych i nadzwyczaj prostej konstrukcji testów żaden z badanych nie okazał się jeszcze posiadać paranormalnej zdolności, o której był osobiście przekonany.

Z wyrazami szacunku,

Sopockie Towarzystwo Naukowe


Odpowiedź Krzysztofa Jackowskiego.

Od: Krzysztof Jackowski
Data: 16 września 2010 11:00
Temat: Odp: list z ofertą obiektywnego testu skuteczności jasnowidzenia
Szanowny Panie.

Dziękuję za niniejszą propozycję z Pana strony. Wyrażam swoją chęć do takiej próby doświadczenia z moim udziałem. Niemniej chcę nadmienić, że nie zgadzam się z opinią iż nikt nigdy nie udowodnił takowych zjawisk w sposób naukowy. Otóż nie zgodzę się z pańskim stwierdzeniem, że potwierdzenia od osób trzecich nie są wiarygodne. Wszak nie o pisma tu chodzi, a o konkretne zdarzenia które zaistniały. W moich zbiorach dokumentacyjnych posiadam dużą ilość potwierdzeń prawnych na okoliczność odnalezienia ciał ludzkich.
Zaznaczam, że są to dokumenty policyjne. Zanim poddam się waszym testom weryfikacyjnym, prosił bym o zbadanie naukowe w jaki sposób potrafiłem odnaleźć tyle ciał ludzkich i naukowego ustosunkowania się do tego czego dokonałem przez dwadzieścia lat. Dopiero po takim badaniu, pragnął bym poddać się proponowanym testom.
Jeżeli Pana środowisko reprezentuje naukę, to bardzo interesowało by mnie wasze zdanie do tego czego już dokonałem. Proszę mojej odpowiedzi nie traktować jako jakiś wykręt od Pana propozycji. Nie zgadzam się z Pana opinią że prawne potwierdzenia mojej skuteczności, są niewiarygodne. Więc proszę o sprawdzenie faktów jakie zaistniały w owych przypadkach.


Odpowiedź STN

Od: Michał Joachimczak
Data: 16 września 2010 13:43
Temat: Re: list z ofertą obiektywnego testu skuteczności jasnowidzenia
Szanowny Panie,

Dziękuję w imieniu STN za szybką odpowiedź. Ponieważ Pana list przyszedł na mój osobisty e-mail, prosiłbym tylko potwierdzić, że nie ma Pan nic przeciwko bym jego treść potraktował jako Pana otwartą odpowiedź do STN, którą możemy upublicznić. Naturalnie również odpowiemy na Pańską propozycję.

Pozdrawiam,

Michał Joachimczak
Sopockie Towarzystwo Naukowe

http://stn.edu.pl


Odpowiedź Jasnowidza

Od: Krzysztof Jackowski
Data: 16 września 2010 15:43
Temat:
Szanowny Panie.

Pan chyba nie do końca zrozumiał treść mojej odpowiedzi. To, że Szanowny Pan ma wątpliwości iż zjawisko jasnowidzenia istnieje, nie oznacza, że pan ma rację. W swym liście do mnie proponuje Pan mi jakieś nagrody do zdobycia. Zarazem bez żadnego zbadania moich dotychczasowych osiągnięć w dziedzinie kryminalistyki z góry Pan zaznacza, że nie ma to nic wspólnego z jasnowidzeniem. Pytam Pana jako Człowieka nauki – Czy jest to zgodne z uczciwym podejściem do sprawy ?, ja mam wątpliwości. Jeżeli ma Pan zamiar zbadać moje zdolności nie mam nic przeciw, mało ego bardzo się z tego cieszę, ale zanim zrobi Pan ze mną testy, musi Pan zbadać przypadki które dokonałem w swym życiu. Moja dwudziestoletnia praktyka jest udokumentowana i to jest niepodważalny dowód częstej skuteczności i autentyczności tego co potrafię. Pan mi zarzucił przypadkowość trafień, ja się z tym nie zgadzam i proponuję publiczną weryfikację faktów które dokonałem. Jasnowidzenie to nie kuglarskie sztuczki, a możliwość w psychice każdego Człowieka. bardzo proszę o ustosunkowanie się publiczne do mojej propozycji.
Ja deklaruje,że udostępnię Panu wszelką dokumentacje którą posiadam. nie przyjmuje do wiadomości, ewentualnych Pana sugestii typu : – Po co badać te osiągnięcia jak można zrobić test. Otóż takie słowa uznam za igniorancję tego co w swym życiu ciężką pracą osiągnąłem. Jeżeli zgodzi się Pan na zbadanie jasnowidzenia w taki sposób uznam pańskie podejście do spraw za poważne. Natomiast, jeżeli dalej publicznie będzie mnie Pan nawoływał do sztuczek ignorując dowody które posiadam wówczas uznam, że całą sprawę trktuje Pan jako zabawę. Jako Człowiekowi nauki, za którego Pan się podaje nie wolno Panu oceniać coś z góry, bez zbadania sprawy, a tak Pan potraktował całą moją przeszłość.

Proszę o publiczną publikacię tego listu na stronie oficjalnej

Z poważaniem
Krzysztof Jackowski


Odpowiedź STN

Szanowny Panie,

Dziękujemy Panu za szybką odpowiedź. Mamy świadomość, że posiada Pan liczne pisemne podziękowania za pomoc w rozwiązaniu wielu spraw. Powodem, dla którego nie mogą być one traktowane jako jednoznaczny dowód paranormalnej natury Pana umiejętności jest to, że trzeba je zestawić ze wszystkimi sytuacjami w których pańskie wizje okazały się być nietrafne lub zbyt ogólne, by wnieść istotne informacje do śledztwa. Do pełni tych informacji nigdy nie uzyskamy dostępu, ale stanowisko Komendy Głównej Policji, jak i historia badań analogicznych przypadków zobowiązują nas do sceptycyzmu.

Nauka zobowiązuje nas jednak również do otwartości i tak się składa, że istnieją obiektywne metody na zbadanie skuteczności jasnowidzenia. Nasza oferta stanowi dla Pana szansę zademonstrowania jej w kontrolowanych warunkach, w sposób, który wytrąciłyby argumenty z rąk Pana oponentów, nie wymagając przy tym wcale wiele z Pana strony.

Oferta pozostanie aktualna na stronie Towarzystwa, w proponowanej przez nas formie. Prosimy o kontakt, jeśli będzie Pan zainteresowany potwierdzeniem skuteczności jasnowidzenia w takim właśnie teście.

Z poważaniem,

Sopockie Towarzystwo Naukowe

Co na temat naszej dyskusji z jasnowidzem sądzą czytelnicy badania.net?

VN:F [1.9.13_1145]
Rating: 4.8/5 (18 votes cast)
Jasnowidz odpowiedział na propozycję testu, 4.8 out of 5 based on 18 ratings
Tags: , , , , , ,


82 Komentarzy

  1. Orenty Wernyszko says:

    Policja:
    (a) rutynowo przesyła list ze standardowymi podziękowaniami wszystkim, którzy współpracowali nad sprawą, a nie byli przez nią zatrudnieni za pieniądze. Takie podziękowanie to jeszcze wcale nie jest potwierdzenie, że ktoś jest jasnowidzem.
    (b) ma zasadę, że jeśli rodzina zaginionego żąda współpracy jasnowidza, to oni się zgadzają, żeby potem nie być oskarżeni, że z powodu dogmatyzmu uniemożliwili jakąś szansę pomocy. To też nie świadczy nijak o prawdziwości jasnowidzenia.


    Dobrze mówi! Dobre 18 Słabe 2

  2. madster0romus says:

    Powiem tak: Według mnie opinie dodaje tutaj kilka typow osob. Skrajnymi przypadkami są osoby calkowicie zastawiajacy sie nauka oraz Ci którzy wiare i “energie” przekladaja nad cala reszte (z mojej strony wygladaja oni bardziej jak wiekszosc katolikow ktorzy za wire w pokoj i dobro sa w syanie walczyc i “zabijac” co patrzac alegorycznie jest aktem bezsensu). Moj opinia nie rozni sie od wielu juz wypowiadajacych sie na ten temat chociaz swiadomy jestem ze po tak krotkich opiniach nie jestem tego dokladniestwierdzic. do wieku 3 lat muzg potrafi osiagnac okolo biliarda neuronow polaczonych synapsami (szczytowa forma) a przez nastepna lata ich liczba spada o okolo polowe powodujac kostnienie kory muzgowej..istnieja jednak przypadki gdzie liczba neouronow rosla do pozniejszego wieku czasami podwajajac swoja liczbe co objawialo sie w niezwyklym geniuszu. Istnieja tez przypadki gdzie liczba neuronow nie malala z wiekiem i to jest o wiele ciekawsze zjawisko gdyz taki muzg nie ulega specjalizacji i jest w stanie “zauwazyc” o wiele wiecej w porownaniu do przecietnego muzgu czlowieka (jednakze nie mowie tu o jakichs nadprzyrodzonych mocach). Takich przyczyn moglo by byc wiele ale to tylko spekulacje.. zarowno nie wiemy czy to tylko bujna wyobraznia czlowieka , chwyt marketingowy czy moze jednak “zostal obdarzony czyms nieludzkim”. Z mojego punktu widzenie Krzysztof powinien poddać sie badaniom. Calkowicie potwierdzilo by to jego prawdomownosc gdyz nie opisal on zadnych przeszkod przeprowadzania takich badan w laboratiorium. A uwazam ze gdyby takie istnialy wymienil by je odrazu nie chca pozniej stracic swoj autorytet.. Z drugiej strony jesli mowa o autorytecie to po udanej probie stal by sie glowna atrakcja gazet i zyskal swiatowa slawe jako pierwsza osoba z paranormalnymi zdolnosciami , mial by wielu zwolennikow gotowych zaplacic nie tylko setki zlotych ale i tysiace za spotkanie i krotka rozmowe. Można by zalozyc ze nie chce isc na badania poprzez zarzucanie mu oszustwa przez co traci swoja godnosc.. ale czy w takim razie gdyby “wygral” i potwierdzil swoje jasnowidztwo to czy jego godnosc nie wzroszla by ponad to jaką była pierwotnie? Jestem swiadomy ze zycie przez ktore przeszedlem zawezylo moj punkt widzenia na swiat ale czy ktos z was widzi konkretny powód aby pan Krzysztof nie mogl pojsc na te badania??


    Dobrze mówi! Dobre 5 Słabe 4

  3. Anonymous says:

    Ukryte ze względu na niski Ocena komentarza. Kliknij tutaj aby zobaczyć.


    Źle mówi? Dobre 5 Słabe 13

  4. Tomek says:

    Ukryte ze względu na niski Ocena komentarza. Kliknij tutaj aby zobaczyć.


    Źle mówi? Dobre 7 Słabe 10

  5. lika says:

    Ukryte ze względu na niski Ocena komentarza. Kliknij tutaj aby zobaczyć.


    Źle mówi? Dobre 5 Słabe 8

  6. maciejg says:

    Zatem niech STN zweryfikuje dokonania, o których mówi pan jasnowidz. Przecież cała weryfikacja sprowadzi się do przejrzenia dokumentacji i stwierdzenia, że coś wskazał/zasugerował/przewidział trafnie. Oczywiście w żaden sposób nie potwierdza to, ani też nie przeczy istnieniu jakichkolwiek zjawisk paranormalnych. Zgodnie z regułami wnioskowania. Czy to taki problem? Miejmy to z głowy i wtedy niech się pan jasnowidz podda testom, których wyniku jestem strasznie ciekaw!


    Dobrze mówi! Dobre 9 Słabe 3

  7. kk says:

    Od wieków “towarzystwa naukowe” walczą ze zjawiskami niepojętymi a będącymi często rzeczywistymi faktami; Facet odnalazł kilkaset zwłok! Policja sama się do niego zwraca, to nie są jakieś jego sugestje, pomocne, zagrzewające do działania, tylko konkretne miejsca znajdowania się poszukiwanych osób. Wyobraź sobie,że rozkładam przed Tobą dokładną mapę topograficzną Polski, dostajesz zdięcje, imię i nazwisko i np. sweterk i… szpilkę – i teraz spróbuj wbić ją w miejsce, w którym znajduje się osoba ze zdjęcia. Uwierz mi, że to niemożliwe, jeśli nie posiadasz zdolności, jak p.Jackowski. Statystyka… prawdopodobieństwio… są dobre do rzeczy/zjawisk prostych, policzalnych. Ignoranctwo, ograniczone myślenie… A może kiedyś nauka wyjaśni mechanizm jasnowidzenia??!! Dlaczego obecnie jest to negowane? W przeszłości wiele ideii i zjawisk próbowano negować, które dziś są naukowo wyjaśnione


    Dobrze mówi! Dobre 7 Słabe 9

    • new333333 says:

      Zeby wyjasnic ‘jak dziala’, najpierw trzeba sprawdzic ‘czy dziala’, a jak to zrobic skoro zaden z obdarzonych ‘moca’ nie chce wziasc udzialu w bardzo prostym eksperymencie? Niestety nawet jesli juz wezmie udzial to sie okazuje, ze w akurat w tej chwili nie czuje mocy, albo jest pod presja, albo akurat w tej chwili musi sie wspomoc oszustwem, ale tak normalnie to oczywiscie naprawde dziala…


      Dobrze mówi! Dobre 11 Słabe 1

  8. Anonymous says:

    Ukryte ze względu na niski Ocena komentarza. Kliknij tutaj aby zobaczyć.


    Źle mówi? Dobre 5 Słabe 9

  9. Kapitan says:

    Ukryte ze względu na niski Ocena komentarza. Kliknij tutaj aby zobaczyć.


    Źle mówi? Dobre 1 Słabe 4

  10. piotreks says:

    a tu dlaczego Pan Jackowski w końcu zrezygnował z udziału w “testach” –
    http://nautilus.org.pl/?p=artykul&id=2255


    Dobrze mówi? Dobre 0 Słabe 0

    • @Piotreks: czyli Pan Jackowski albo nie zrozumiał naszej propozycji albo świadomie zniekształca jej treść aby zmniejszyć jej wartość. To oczywiście tylko technika erystyczna, ale każdy średnio wnikliwy czytelnik może samodzielnie zauważyć różnice między treścią naszej korespondencji a opisem procedury w powyższych komentarzach Jackowskiego.


      Dobrze mówi! Dobre 9 Słabe 0

  11. piotreks says:

    Ukryte ze względu na niski Ocena komentarza. Kliknij tutaj aby zobaczyć.


    Źle mówi? Dobre 0 Słabe 3

    • Dokumentacja p. Jackowskiego jest mało przydatna w weryfikacji jego zdolności, bo… prowadzona jest przez p. Jackowskiego. To tak jakbym ja w zeszycie notował swoje wyniki przewidywania wyniku rzutu monetą, a następnie żądał, żeby te moje zapiski zostały przebadane jako warunek mojego przystąpienia do jakiegokolwiek testu moich zdolności.


      Dobrze mówi! Dobre 6 Słabe 0

    • Tak, Pan Jackowski kłamie – w naszej propozycji nie chcieliśmy poddać go testom ze zgadywaniem rzutów monetą. Aby to sprawdzić wystarczy wczytać się w treść naszej propozycji oraz zawartość odpowiedzi Jackowskiego.


      Dobrze mówi! Dobre 6 Słabe 0

  12. piotreks says:

    Ukryte ze względu na niski Ocena komentarza. Kliknij tutaj aby zobaczyć.


    Źle mówi? Dobre 2 Słabe 6

  13. piotreks says:

    Ukryte ze względu na niski Ocena komentarza. Kliknij tutaj aby zobaczyć.


    Źle mówi? Dobre 1 Słabe 6

    • To nie jest odpowiedź na moje pytanie. Ja jeśli w jakiejś sprawie nie znam na to pytanie odpowiedzi, to wiem że moje stanowisko w tej kwestii nie jest poparte faktami.


      Dobrze mówi! Dobre 7 Słabe 1

  14. piotreks says:

    Ukryte ze względu na niski Ocena komentarza. Kliknij tutaj aby zobaczyć.


    Źle mówi? Dobre 1 Słabe 5

  15. Mister Rex says:

    Ukryte ze względu na niski Ocena komentarza. Kliknij tutaj aby zobaczyć.


    Źle mówi? Dobre 1 Słabe 4

  16. Maciek says:

    Ukryte ze względu na niski Ocena komentarza. Kliknij tutaj aby zobaczyć.


    Źle mówi? Dobre 1 Słabe 5

  17. Michał says:

    @Maciek: Ciezar dowodzenia zawsze spoczywa na barkach twierdzacego – w tym przypadku to Pan Jackowski twierdzi, ze potrafi odczytywac nieobserwowalna przeszlosc, wiec to On powinien dowiesc swoich umiejetnosci w obiektywnym tescie. Dowody anegdotyczne lub prasowe nie spelniaja tego wymogu.


    Dobrze mówi! Dobre 9 Słabe 0

  18. Ann says:

    Ukryte ze względu na niski Ocena komentarza. Kliknij tutaj aby zobaczyć.


    Źle mówi? Dobre 0 Słabe 3

  19. piotreks says:

    a tu przykład na to, jak “durne” są te polskie policjanty – znowu poprosili o0 pomoc Pana Jackowskiego… a on im wskazał miejsce, gdzie leżało ciało ich kolegi… pewnie sam o zamordował i tam wrzucił…
    http://nautilus.org.pl/?p=artykul&id=2437


    Dobrze mówi? Dobre 1 Słabe 2

Cytowane przez:

Twoja opinia?